HC Nova Rookvrij

22-5 Nieuws

HC Nova sluit zich aan bij de beweging Op weg naar een Rookvrije Generatie, ook onze club wordt een rookvrije sportaccommodatie.

Waarom doet HC Nova mee met de Rookvrije Generatie?

HC Nova sluit zich aan bij de beweging ‘Op weg naar een Rookvrije Generatie’. Deze beweging werkt toe naar een samenleving waarin we opgroeiende kinderen beschermen tegen tabaksrook en de verleiding om te gaan roken. Wij willen onze kinderen een gezonde en veilige omgeving bieden om te sporten en wij geven zelf het goede voorbeeld. Wij willen graag het signaal afgeven dat rookvrij de norm is.

Wat verandert er?

Ons clubhuis is al rookvrij. Vanaf 1 mei 2019 is onze hele sportaccommodatie rookvrij. Iedereen is en blijft welkom bij HC Nova, ook rokers!

Waar en wanneer geldt Rookvrij?

Rookvrij geldt overal, binnen en buiten, op de accommodatie van HC Nova op alle dagen van de week en van het weekend.

Geen enkele uitzondering?

Ja, er is zijn uitzonderingen:

·        Door de week na 20:00

·        Op zondag na 12:00 en het liefst niet in de buurt van het clubhuis.

Wie gaat dit handhaven?

We gaan niet handhaven. We gaan de mensen informeren en aanspreken. Dat zullen we doen via posters in het clubhuis en via het groot scherm, met flyers voor gastenteams en met bordjes bij de ingang en bij de toegang tot de velden.

We hopen dat al onze leden en bezoekers zich samen met ons sterk maken voor een gezonde en rookvrije omgeving. Help ons mee om mensen met respect aan te spreken en herinner ze aan de nieuwe afspraken.

Waarom doen we geen algeheel rookverbod?

Binnen onze vereniging zijn er zeker stemmen die daarvoor opgaan. Wij geloven niet dat de tijd daar al rijp voor is. Wel sluiten we ons aan bij de beweging Op weg naar een Rookvrije Generatie om iedereen een rookvrije sportomgeving te bieden.

Als een opa bij zijn kleinkind komt kijken en een sigaartje opsteekt, wat doen we dan?

We gaan mensen informeren en aanspreken, ook deze opa. Dit doen we met respect en met aandacht voor de specifieke situatie.

Als iemand het onzin vindt, wat doen we dan?

Als deze persoon geïnformeerd is en negatief reageert, dan laten we het zo. Onze actie is altijd positief bedoeld en we willen zeker niet dat er onenigheid ontstaat.

Zijn we niet te betuttelend bezig?

Er zullen zeker mensen zijn die dat vinden. Er zullen ook mensen zijn die vinden dat we niet ver genoeg gaan. Wij denken dat het past in het tijdsbeeld om deze stap te zetten. Onze gezondheid en de wens onze kinderen een rookvrije toekomst te bieden zijn sterker dan het idee om betuttelend gevonden te worden.

22-5-2024 Algemeen