Pas op voor tekenbeten

23-5 Nieuws

Pas op voor tekenbeten!

Hoewel je op onze kunstgrasvelden niet direct teken verwacht, is er wel degelijk een risico op een tekenbeet.

Een tekenbeet kan vervelende gevolgen hebben, vooral als je er niet op tijd iets aan doet.

Daarom willen we het extra onder de aandacht brengen.

Hoe herken je een teek?

Afbeeldingsresultaat voor tekenbeet waarschuwingsbord

Een teek is erg klein, één tot drie millimeter groot. Als hij nog niet vastzit en zich nog niet heeft volgezogen, ziet hij eruit als een piepklein spinnetje. Heeft hij zich volledig volgezogen? Dan ziet hij eruit als een grijs of bruin erwtje en zit hij goed vast in je huid. Zo even los pulken is geen optie. De plek kan gaan jeuken.

Waar vind je over het algemeen teken op je lichaam?

Teken houden van warme, vochtige plekken. Ze kunnen zich overal op je lichaam vastzetten, maar geven de voorkeur aan een plekje in je oksel, lies, knieholte, onder het randje van je onderbroek, achter je oren of rond de haargrens in je nek. Controleer die plekjes dus als eerste als je in het bos of op de hei bent geweest.

Wat doe je bij een tekenbeet?

Verwijder de teek zo snel mogelijk en gebruik hiervoor een fijn pincet of tekentang, te koop bij apotheek of drogist. In de EHBO koffers op de club kun je een tekentang vinden.

Als hij zich nog niet heeft vastgebeten, kun je de teek ook verwijderen met plakband of kleefpleister.

Pak de teek zo dicht mogelijk bij de huid vast. Knijp niet in het lichaam van de teek.

Maak een rustige trekkende beweging waardoor de teek los komt en de teek de huid moet loslaten.
• Gebruik je een pincet, trek de teek dan in een rechte beweging van de huid.
• Gebruik je een tekentang, volg dan de gebruiksaanwijzing. Daarin staat of je de teek recht of draaiend van de huid moet trekken.

Zorg dat er geen delen van de teek in de huid achterblijven: dat kan ontstekingen veroorzaken.

Noteer de plaats op het lichaam en de datum waarop de teek gebeten heeft.

Pas als de teek weg is, ontsmet dan de plek met ontsmettingsmiddel. LET OP: Gebruik geen alcohol, ontsmettingsmiddel of andere producten om de teek te ‘verdoven’ en probeer de teek zeker niet met een brandende sigaret of lucifer te verwijderen.

Wanneer neem je contact op met een huisarts?

Lukt het niet om de teek te verwijderen, neem dan contact op met de huisarts. Neem ook contact op met de huisarts als in de eerste maanden na de tekenbeet:

·        een rode vlek op de huid ontstaat die steeds groter wordt.

·        een grieperig gevoel ontstaat met koorts en spierpijn.

·        je dubbel gaat zien of een scheef aangezicht krijgt.

·        je pijn, krachtverlies of tintelingen in je ledematen krijgt.

·        gewrichtsklachten ontstaan.

Filmpje van het Rode Kruis